Tuesday, May 27, 2014

SIARAN TERTUNDA

Assalammualaikum

Bersiaran setelah tertunda begitu lamanya ;) Saya rindu kalian. Rindu untuk kembali menulis. Saya bukan penulis hebat. Saya juga bukan penulis yang aktif. Bersiaran di laman sosial juga jarang. Begitu juga di lama interaksi sosial seperti whatsapp dan twitter. Tapi saya kira itu bukan alasan. Menulis bila kita rasa perlu. Satu yang saya pelajari menulis bukan sekadar untuk menambah pengetahuan tapi menulis juga untuk memberi kefahaman kepada orang lain.

Saya suka membaca penulisan sahabat-sahabat yang hebat seperti Najibah Mustaffa (http://nuwairah.ilmuone.com/), Siti Nurhafizah (sitisifir10.blogspot.com), Siti Suraya (www.lunatots.com) dan Farah Farhan (www.sarakids.com/blog). Mungkin pada sisi pandang orang lain mereka seperti orang lain tetapi kepada saya mereka menulis dengan hati yang ikhlas. Menulis untuk mengingatkan orang lain dan menulis untuk diri sendiri. Patah-patah perkataan yang digunakan seringkali dizahirkan secara berhati-hati. Mengelakkan ramai yang terluka dan terasa. Tetapi kadang kala masih disalah ertikan. Biar saya bermula dari bawah, mengenal mereka yang biasa-biasa bagi orang lain tapi luar biasa bagi saya. Saya juga terinspirasi dari mysembunyi.blogspot.com. Saya tidak mengenali empunya blog tapi saya ternanti-nanti penulisannya. Saya suka cara beliau memotivasikan diri sendiri, menyatakan kekesalan dan melakukan tindak balas terhadap keadaan sekeliling. Penuh dengan rasa positif. Siapa pun yang menulis, ambil yang baik buang yang buruk. 

Saya juga sering membaca blog-blog mereka yang terkenal seperti http://saifulislam.com/ , http://genta-rasa.com/ , http://muhdkamil.org/. Cerita mereka membuatkan saya terus bangun dan bangkit mengharungi liku-liku kehidupan setiap hari.   

Dan sebenarnya banyak lagi penulisan-penulisan mereka yang saya terjah untuk saya jadikan panduan, inspirasi, motivasi dan segalanya namun hanya sebahagian yang saya nyatakan. Wahai penulis-penulis di luar sana, segala yang kita tulis, kita berikan pada orang untuk dibaca dan difahami adalah merupaka satu kebaikan yang kita lakukan tanpa kita sedari. Maka tulislah dengan penuh hemah dan beradab. Sahabat saya mengatakan siapa pun kita di dunia ini, adab dan akhlak adalah cerminan diri kita. 



Saujana mata memandang begitu juga seluas lautan ilmu yang kita dambakan

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails